Siirry sisältöön

Kahvakuula (girya, kettlebell)

Koko kansan painonnostoa

Kahvakuula on n. 300 vuotta vanha harjoitteluväline, joka on alunperin kotoisin Venäjältä. Se on pyöreä metallinen pallo, jossa on kahva. Tyypillisimmät kuulan painot ovat 8, 16 ja 24 kiloa mutta saatavilla on kaikkea 4:n ja 60:n kilon väliltä.

Kahvakuulaa käytetään mm. yleiskunnon kehittämiseen ja tukemaan eri urheilulajien harjoittelua. Lisäksi on olemassa erikseen kilpaurheilulaji Girevoy Sport, jossa nostetaan kahvakuulia painonnostosta tutuilla liikkeillä. Kahvakuulalla harjoittelu sopii naisille ja miehille ikään ja kuntotasoon katsomatta. Välineen ympärille voi tehdä joko kokonaisvaltaisen harjoitteluohjelman ja ottaa käyttöön ison liikearsenaalin, tai ottaa muutamia perusliikkeitä täydentämään omaa harjoittelua. Harjoittelun voi jaotella eri osa-aluesiin liikkeiden tyypin mukaan.

Eri tyyppisiä liikkeitä ovat koko kehon nopeat liikkeet, kehonhallintaa ja liikkuvuutta kehittävät liikkeet, suoraviivaiset lihaskuntoliikkeet sekä kilpailunostot ja heittoharjoitukset.

Koko kehon nopeat liikkeet

Kahvakuulalla tehtävät nopeat eli ballistiset koko kehon perusliikkeet ovat heilautus, tempaus ja rinnalleveto sekä työntö. Ne ovat koko kehoa haastavia liikkeitä, ja sukua samannimisille painonnostoliikkeille. Niissä on paljon samoja etuja kuin painonnostoliikkeissä, mm. koordinaation, nopeuden ja voiman kehitys, lisäksi ne ovat suhteellisen helppoja oppia. Tämän takia kahvakuulailua kutsutaankin koko kansan painonnostoksi. Kaikissa nopeissa perusliikkeissä on tarkoitus nostaa paino ilmaan käyttämällä koko kehoa hyväksi liikkeessä.

Jo pelkästään näiden liikkeiden ympärille voi rakentaa itselleen monipuolisen harjoitteluohjelman, oli sitten tavoitteena painonpudotus tai yleiskunnon kehitys, koska koko vartalon lihaksisto saa tehokasta harjoitusta lyhyessä ajassa. Nämä liikkeet ovat myös erinomaista oheisharjoittelua moneen urheilulajiin tai esim. palauttavaa harjoittelua raskaampien painojen nosteluun.

Kehonhallinta ja liikkuvuus

Kahvakuulalla voi tehdä myös hitaampia kehonhallintaliikkeitä, jotka ovat hyvää täydennystä muulle harjoittelulle. Niiden tarkoitus on kehittää kehon hallintaa haastavissa asennoissa, aktivoida keskivartaloa ja totuttaa liikkumaan ulkoisen painon kanssa. Nämä liikkeet ovat sukua pilatekselle ja joogalle. Esimerkkejä tällaisista liikkeistä ovat turkkilainen ylösnousu ja tuulimylly.

Kahvakuulaa voi käyttää venyttelyn ja liikkuvuusharjoittelun tukena tekemällä esimerkikisi kasakkakyykkyjä tai tempausvalaa. Näitä liikkeitä voi käyttää lämmittelyn osana paikkojen avaamiseen tai ihan omana liikkuvuusharjoittelunaan.

Lihaskunto

Kahvakuulaa voi käyttää kuten käsipainoakin eri lihasten ja lihasryhmien suoraviivaiseen harjoitteluun. Tästä esimerkkinä erilaiset punnerrukset, kyykyt, soudut ja kierrot.

Girevoy Sport eli GS

GS on haastava ja fyysisesti sekä henkisesti vaativa kilpailulaji, jossa kahvakuulia nostetaan painonnostoliikkeillä tietyssä ajassa mahdollisimman monta kertaa. Kisanostot ovat tempaus, työntö ja rinnalleveto+työntö (Long Cycle). Lajin liikkeissä on paljon teknisiä nyansseja, joiden opettelu on haastavaa ja mielenkiintoista ja opettelusta on hyötyä myös peruskuntoilijalle, sillä mitä parempi tekniikka, sitä vähemmän turhia vammoja esim. kämmenten ihoon harjoitellessa tulee.

Heittely ja jonglööräys

Kahvakuulilla voi tehdä tehokasta heittoharjoittelua ulkona. Heittoja voi tehdä esim. kentällä pituutta ja korkeutta heittämällä eri tyyleillä. Heitot yhdistettynä esimerkiksi juoksusprintteihin ovat erinomainen ja hauska tapa tehdä yleiskuntoharjoittelua.

Jonglööräys on mielenkiintoinen tapa pitää peruskunnostaan huolta, ja se kehittää myös koordinaatiota. Siinä kahvakuulaa heitellään kädestä toiseen tai selän takaa eri tavoilla. Syke nousee melkein huomaamatta eikä toistoja tarvitse laskea.

Lisätietoja

www.kahvakuula.fi

© Marko Suomi / Suomi Kettlebell 2011

Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: